Works

Begon op zijn 14de aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Kortrijk. Hij kreeg les van Filip Boutens en Rik Vermeersch. Na dit eerste jaar academie, besloot hij niet de richting “tekenen” te volgen, maar startte hij bij Hendrik Decuypere beeldhouwen, aangevuld met lessen in bronsgieten bij de kunstenaar Kobbe Jacques Saelens. Keramiek was ook een interesse van Alex en hij besloot hiervoor op stage te gaan bij Sébastien Frère in les Pyrénées Orientales Frankrijk. Daarna zette hij deze passie verder aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Kortrijk bij Joris Vandermijnsbrugge.

Alex vertoefde vele jaren in het buitenland o.a. Noord Amerika en na zijn eerste bezoek in 1991 aan Brazilië begon hij met schilderen. Hier greep hij de kans om de natuurpracht, het kleurenpalet en de variatie aan structuren vast te leggen in zijn werken. Tijdens zijn laatste reis (2014) door Brazilië besloot Alex zich opnieuw toe te leggen op beeldhouwen meer specifiek met houtsculpturen. De meestal zeer verfijnde afgewerkte houten beelden hebben onrechtstreeks een verband met de Braziliaanse moderne architectuur. Alex is daarnaast op zoek naar meetkundige structuren, zoals de serie 'kubus in essenhout'.

"De recentste werken spelen met zwaartekracht en de uitdaging om de spanning tussen twee aan elkaar gelijmde delen die in verschillende verstekhoeken verbonden worden te combineren. De kracht die daardoor uitgestraald wordt mondt soms uit in een gewrongen strakheid.

Hugo Brutin kunstcriticus

Young and searching, he started at 14 years old at the art academy of Kortrijk where he was taught by Filip Boutens and Rik Vermeersch. After his first year, Alex decided not to follow “drawing” and started his 6-year training in “sculpture” with e.g. Hendrik Decuypere and Kobe “Jacques Salens” who taught Alex in bronze. After this period, wanting to build out his skills, he followed a training in ceramics and was taught by Sébastien Frère in the Pyrénées-Orientales, specifically in Moli d’en Cassanyes, Soredé. He later returned to the academy of Kortrijk where he followed another four years of ceramics taught by Joris Vandermijnsbrugge.

Alex has travelled a lot of years abroad and stayed in North-America and after his first stay in Brazil, he started painting. This country inspired him in many ways and Alex got to know its natural splendour, colour palette and variation of structures which led him to depict his deepest feelings for Brazil’s magnificence in his paintings.

During his last journey (2014) through Brazil, Alex decided to go back to his roots as a sculptor, but Brazil never let him go. The Brazilian modern architecture indirectly shines through his highly refined wooden sculptures. Alex finds ways to insert geometrical structures in his work like the series “Kubus” in ash wood.

“His latest work shows the tension between two parts glued together, connected through several miter joints. These two connected parts show a particular force, radiating an almost distorted rigidity.”

Hugo Brutin, art critic